Saturday 11 May 2013

MELETOP! POOMMM! ^_^

 Asalammualaikum..

hah! arini aku nak story sket kat kau, kau dan kau pe jadi kat aku pada hari jumaat lepas. Well, like usual la..ari jumaat adalah hari aku balik ke Bangi. My home sweet home. Actually aritu kul4 petang aku de intebiu  practical dekat kilang Nichicon. Well, on of the factory yg sama establish dengan Sony. Alhamdulillah! so aku pown excited la kan nak balik ni. Tapi tak tau la kenapa kan, aritu aku tergerak hati nak balik lepas solat jumaat. Kebetulan plak aku teringin nak makan Asam pedas Ani Parit Jawa so memang aku balik after solat jumaat la.

Nak di jadikan cerita, hari tu mama asyik call je tanye bila nak balik. hewhewhew! selalu pukul12 da terpacak depan pagar rumah, arini pukul 1.30 ptg tak sampai-sampai, mau xrisau orang tua tu kan. So tepat pukul 2 aku pown gerak dari umah. masa gerak dari rumah tu actually aku da dengar bunyi tayar tu lain macam, well..aku ni kalau kereta aku de bunyik lain mcm sket aku memang alert. Mau tak alert, tu larh satu-satunyer harta yang aku de weyh. Abah bagi pinjam. so kne la jage elok-elok kannnnn..bila aku dah dgr bunyik pelik tu, aku teros stop kete kat tepi ans cek tayar. tapi okay je so aku powngerak and aku dengar lagi bunyik tu. Tibe-tibe bunyik tu ilang so niat aku dah sampai umah nak bagitahu abah tayar problemm. Aku pegi la isi minyak cam base and blablablablabla...

Dah lepas tol, aku pown speed cam base. belagak ni. Dok lorong paling kanan..speed..errr pikir sendiri la kat highway dok paling kanan. Al-maklumlah..time tu dah pukul2.30 beb! intebiu pukul 4! kalau bawak kura-kura tak sempat plak kn? so speed cam base...suddenly!! plupluplupluplup...lebih kurang camtu la bunyik aku dengar dari lua. Aku teros [elankan radioa and dengar balik. bukak tingkap and bunyik kuat teros bagi signal ke kiri. Time nak ke kiri tu kete vios ni pandang aku. dalam hati aku da tergerak ni, tayar aku meletop ke, then teros bagi hazard light and kua and tadaaaaaaaa! Yes! TAYAR AKU MEMANG MELETOP WEYH! DAH KEMPIS! SIAP PECAH_PECAH LAGI! T_T

Jam menunjukkan pukul 2.35 petang tak silap. Duduk jap kenang nasib and then teros call incik Zaki. Tapi....jawapan hampa yang aku dengar. Ye..mane tak hampa weyh! dia da kat rawang woiiiii! so aku da nerbes da..aku nak mintak tolong sapa ni?? so tergerak hati aku call kawan kelas aku..hehehehe..Amal! Maaf la amal, kau menjadi insan bertuah. aku tak tau nape aku teros nak call ko. Hahahahaha! dia boleh gelak eyh...and soklan cepu mas die bagi aku..ko reti tukar tayar kete tak! MESTI LAH TAK! AKU KAN POMPUAN! ahahahahaha...sesi pujuk memujuk berjalan dan yes! Amal datang tolong! Yahoooo!!! Lepas call Amal, teros call abah, bagitahu tayar pancit. Aku tak tahu la...tadi masa call Amal ngan Zaki, tak de pulak aku nak menangis, bile kol abah je..hah kau! berjurai-jurai ayaq mata. Control abeh la mase cakap ngan abah..ahahahahah! So, before amal datang, aku cek dulu tayar spare ( aku tak tahu pulak yang tayar tu ade lock, padanlah tak leyh nak angkat), peralatan-peralatan untuk tukar tayar. Aku terjumpe kotak merah....aku tergerak ati nak bukak..tadaaaa!!!! yes! da jumpe emergency signboard tapi yer..aku tatau nak bukak...ahahahahahaahah! belek punye belek..Amal sampai ngan Kudip. Okay fine..kudip gelak aku bagitahu aku tak reti bukak menantang tu. Malunyer aku!!!!!! name engineering student, tapi bukak tu pown xreti..ok! aku cemas mase tu..ehem ehem!

Thanks la kat diowg sebab datang tolong tukar tayar walaupun bila diorg tanya, tempat pusing ni mane? spana mana? and jawapan aku entah...sebab jujur la..aku tak penah amek tau ape abah bubuh dalam bonet tu even abah bagitahu pe abah bubuh..aku slalu cakap..OK! dan skunk..nah! aku insaf beb! Nyway, lesson paling aku tak lupe is, In sha Allah, after dis kalau tayar pancit, akuu dah leyh tukar sendiri. Thanks to Amal and Kudip sebab bukan tolong aku tukar je tapi bagi aku pengalaman sendiri camne nak tukar tayar tu and seriyesly aku perlu lebih tenaga mase bukak bold kete tu. tapi yang lain Amal and Kudip cakap aku dah lulus.

Yeayyyy! tayah nak hepi sangat...dah pukul 3.30...memang aku bawak kete 45minit jelakan dari melaka ke Bangi. Yela, aku delaykan intebiu ke pukul4.30. Sepanjang dalam kete tu, aku istighfar je. Permudahkan jalan aku. Aku yakin Allah pasti tolong hamba dia and tadaaaa! aku sempat sampai and selamat sampai. Alhamdulillah. and the best part is.......AKU DAPAT LI DEKAT SITU. DUDUK DEPARTMENT FEVERET AKU, QUALITY CONTROL. AND THE BEST THING, AKU LEYH WAT THESIS SEKALI KAT SANE! elaun eyh..shhhhh...itu PnC kay. Papepon..lesson aku dapat time tu..First, even tayar aku meletop, aku bersyukur sangat dia tak tarik kereta kalau tak aku rasa aku heret la dosa-dosa aku tu masuk kubo and Alhamdulillah, Allah masih bagi kesempatan untuk aku bernafas and selesaikan ape yang patut. urusan dunia dan akhirat. Second, next time, jangan jadik perempuan yang bodoh. Pandai pakai kereta, pandai tukar tayar, isi angin, blablablabla..lesson ketiga pulak, PAKWE AND KAWAN, TRUST ME, KAWAN LAGI PENTING....lesson keempat and terpenting, SETIAP UJIAN YANG ALLAH BAGI, TAKKAN MELEBIHI KEMAMPUAN HAMBANYA. PERCAYA PADA DIA, IN SHA ALLAH, SEGALA YANG SULIT AKAN SENANG..


LAHAULAWALAQUWATAILABILLAILALYULAZIM


No comments:

Post a Comment