Sunday 5 May 2013

Countermeasure for PRU dis year..

Assalammualaikum..

Terlebih dahulu saya nak mengucapkan tahniah kepada BN kerana berjaya untuk PRU kali ni dan kepada PR, perjuangan masih perlu diteruskan..In Sha Allah...dan kepada BN, janji sila ditepati...lebih tulus dan jangan asik bg kroni je mkn..hewhewhew..

Actually, dulu aku xberminat pasal politik. Aku rasa politik ni sangat kotor beb. Tapi! setelah aku pergi ke satu program yang mana aku rasa aku telah ditipu, mana taknyer weh..dia tulis program anak angkat, komain hah aku siap google dalam internet pengalaman-pengalaman orang yang pergi program tu, semata-mata nak tahu best ke tak. sekali bila aku join je program tu, mula tersemat satu perasaan dan nekad. sumpah aku tanak undi kau. Klau kau boleh tipu mahasiswa dengan guna name program lain, tak mungkin kau boleh tipu rakyat...well, macam kne curah api mase tu. Yang tak tahan, siap tuduh aku pengintip. kepala hotak kau. Kau cakap kan..memang betul-betul aku buat.then dari situ aku carik kebenaran...ahahahahah! tu la storynyerrr...

So sepanjang PRU13 ni kan..aku terpanggil untuk menyalurkan satu idea kepada SPR. Yela, tiap-tiap kali pilihanraya, yang kena hentam kuat, SPR. Actually aku sian kan diorang. Tak de bukti sahih mengatakan diorang ni berat sebelah. Cakap mulut, semua orang boleh cakap kan? so aku memang kesian kat diorang. Yang tak buat kije dengan betul tu lantak dialah kan, yang buat kije dengan betul..tak pasal-pasal kita dah menfitnah..kan? kesian kot kat diorang. Tapi aku pelik, SPR tade wat postmortem ke pas pilihanraya ni? means aku carik kelemahan and topup balik so that, dah tade la orang cakap itu ini for next pilihanraya kn?..kalau ade, kenapa aku tak nampak peningkatan? masih ditakuk yang lame..please bos-bos SPR, kesian kat anak buah korang. Asik kena hentam..

Dalam term engineering, tenaga manusia digantikan dengan mesin-mesin untuk mengurangkan bahaya. Contohnye mesin welding, ade robot welding..so die gantikan tenaga manusia and pakai robot. so that, manusia takdelah terdedah dari bahaya and paling penting, kualiti terjamin. Teori engineering la cakapkan. So dripada teori ni, dapat kite simpulkan, mesin ni tade perasaan penat, takut, and blablabla rite? 
so kenapa kite tak amek teori ni and apply dalam kiraan undi SPR? yang kira undi tu manusia kan? diorang pown tahu penat, bila da penat so orang luar akan gunakan istilah penat tu dengan menabur fitnah. kan? kalau salah mintak maaf. Let say, kalau engineer leyh cipta AES untuk ganti tenaga polis yg terdiri daripada manusia, so kenapa engineer tanak cipta mesin kire undi? Simple rite? kalau robot yang kire undi, tade lah lagi fitnah berat sebelah tu jadi kan? 

okay, peti undi tu kan cam begkan? ape kata peti undi tu engineer buat bagi jadi sesuatu yang kreatif. i mean, buat macam hopper tertutup, so that tade la istilah merapu-rapu tu wujud lagi andddd fitnah untuk SPR boleh dikurangkan rite? Ye...kalau xkira manual, nanti camne nk tau berapa banyak undi rosak kn? Well, engineers, u are well educated, belajar kat oversea then balik lah berbakti buat bende simple ni..even mesin beras pown boleh asingkan kulit beras and beras, so why kamu as engineers tak leyh pikir mesin kira undi yg konsep die lebih kurang kn? Bila dah ade mesin, precision untuk berlaku ralat tu dapat dikurangkan rite? Kalau benda lain kita dah boleh teknologikan, why bende sesimple ni tak leyh nak teknoligikan. See, negara lain rasanyer tak de lagi yang buatkan? let say Malaysia jadi the first country yg buat..tak ke Malaysia di angkat tinggi and lagi bagus kalau yang buat mesin tu orang beragama islam. kan? And secara tak langsung, negara leyh buat duwet dengan mengeksport mesin-mesin tu untuk negara luar. 

So engineers sekalian, dalam tempoh lima tahun, ade baik you all seat together and do a research bout this thing. nampak remeh temeh kan? tapi In sha Allah, kakitangan SPR tade la lagi di gelar pembelot. So orang nak kate itu ini pown tak leyh la kan? so engineers daripada semua field, turun and pikir untuk teknologikan 2 benda penting..PETI UNDI and MESIN KIRA UNDI. even lecturer-lecturer yg from field engineering pown rasenyer dah boleh berpikir da sekarang. 

Saya masih mentah. banyak yang perlu belajar. Tapi ini ape yang saya amati. Kalau kita boleh teknologikan pelbagai benda, cuba kita teknologikan yang ini pula. Tak semetinya kereta, moto and the other things je leyh sumbang kepada duwet kerajaan kan? Saya masih belajar. Baru sangat. cuma idea je mamapu diberi. Pastinya banyak engineer yang berpengalaman yang mungkin dah de IR pown kat name diorang yang boleh fikirkan dgn lebih baikkan?  so to goverment, ape kate kite beralih ke projek minor ni pulak, nampak macam remeh tapi kalau pikir deeply mesti kita boleh diangkat oleh mata luar. So engineers, kamu ade 5tahun dari sekarang start arini untuk berfikir. Cuba bayangkan, yang jadi SPR tu anak cucu kamu, kena tabur fitnah padahal da berkhidmat habis jujur...prisip engineer, WE SOLVE THE PROBLEM rite? this is the years problem..pleaseee settle it dear.. sekadar pendapat. maybe leyh wat tajuk tuk master..hewhewhew ^_^



No comments:

Post a Comment