Friday 28 December 2012

Terima kasih AES



AES...the great name untuk snap kereta yang bawak laju. Actually..dari awal AES diperkenalkan lagi semua rakyat Malaysia yang mempunyai lesen memandu tak setuju dengan penciptaan dia ( aku rasa tapi aku memang menentang keras..)

Tau tak kenapa aku menentang keras AES ni? first of all, yang cipta AES ni adalah swasta punye company tau...bukan goverment. So that bila die pasang kat jalan raya tu, saman2 tu akan di bayar pada mereka..sama la mcm tol..kenape tol kena ade untuk setiap lebuhraya? sebab nak bayar balik kos pembuatan lebuhraya...so actually goverment dpt sket je income die..xke rase macam....kn?

Pastu, snap shoot untuk AES ni di setting betul2 ikut kehendak dia..i mean...kalau 90, 90 la kau bawak..lebiyh sket..tade kate dua..snap and saman..ape bende nie?? weyh...kalau engineer nk wat sumthing product pown kan, ade specification plus minus die beb...yang bawak kereta ni yer tuan-tuan dan puan adalah MANUSIA...ingat manusia ni accurate ker??? try sket bawak jgn lebiyh...mesti accurate..agak2 la derrrr..tgk lah..101 je pown..11 je kowt lebiyh..pown kire ke? time aku bwk 140 ko tanak amek plak?

And yang paling tak memuaskan hati yer...kowunk fikir...highway mana kat malaysia ni yang sekata??? most of them..bukan most of them tapi kesemua highway kat malaysia nie semua had laju entah pape...ni realiti..mula-mula setengah kilometer pertama, had laju 90...lepas tu 30 kilometer kemudian 110 pastu 90 balik...beb, kite hybrid pown bleyh makan minyak camtu..cuba bayangkan...dari ayer keroh ke simpang empat leyh bawak 110km-hour..tibe-tibe kat senawang kena bawak 90km/ hour...kereta kalau bleyh cakap..dah mencarut kowt....so kalau yer pown nak buat..kasik semua highway ada had kelajuan yang sekata..bukan kejap-kejap 90, pastu 110 pastu 60..haisyhhh..merepek!

lastly...kat highway bawak 90??? sila angkat tangan siapa yang bawak 90 kat highway tak mengantok...memang hebat lah manusia tu..da la kiri kanan langit jerrrr..pastu bawak 90per hour..memang..daripada lorong tengah bleyh pegi ke paling kiri...tak pown dari lorong tengah pergi lorong kanan dan divider main passing2 kat longkang kat belah paling kiriiii tuu..memang la..bawak laju tu probability untuk accident tu tinggi tapi probibability untuk accident bawak dalam keadaan yang pelan pown bahaya jugak...take a note eyh untuk yang wat had laju tu..
owh yea...aku penah kowt bawak 60per hour kat highway...bapak r....siput dengan kure2 kalau kat sebelah...aku rase di lambai-lambai siap bagi kentut free kowt kat aku...mengantok die..tayah citer..abih jerit da menyanyi dlm kereta tu bebbbbbb...mane peginyer 4E tu??

engineering = kalau engineering, tolong lex plus minus specification kat AES tu..

enviroment = kalau betul la enviroment, takkan kat highway nak bawak 90per hour? berpada la...kalau 110 tu leyh trime lagiiiii.tolong .tengok tempat la katne nk bawak below 100

education = klau education, tolong sekatakan semua had laju kat highway di malaysia

enforcement = kalau yer pown nak enforcement, tengok la situasi dulu....

so...ni jer luahan hati aku...maybe ade yang aku luahkan tak masuk akal..so aku mintak maaf lah..maybe ade orang ckp..alahhhh, kau da kene saman baru kau bising kan..hahahaha! memang lah! dah kalau tak kena saman, aku nak cerita ape...ahahahahahaahah! So rasenyer AES ni bagus untuk kawal kemalangan, well, product mne tade pros cons die kan? even spender pown ade baik buruk die...tapi kalau bleyh, bagi la menyenangkan rakyat ni..dah larh makan berak pown kena cukai...so berpada-pada larh...

~~peace yooo...luahan hati jer niyhhh~~~~




4 comments:

  1. aq sokong ko ain..gov.dpt bapa % ja..y lain..cmpny 2 sapu...duit kita hbis bg kt cmpny 2 utk kaya ja..huhuhu

    ReplyDelete
  2. itulah..kalau goverment yang buat AES tu maybe rakyat tak bising sgt..bayar saman, pusing2 kat rakyat jugak...ni swasta...

    ReplyDelete
  3. thanks..ini hanya pendapat syyyyyyy..

    ReplyDelete